jom iklan

Friday 26 July 2013

Lets Qiam ~ whohoho !!

Alhamdulillah nikmat ramadhan makin terasa..mungkin ade hikmah ape yg berlaku sekarang, ak sendiri tidak memahami apatah lagi orang-orang yang tak mungkin akan memahami aku..

SubhanaAllah..

Ustaz Syaqim kate..setiap kali nk mula kelas bahasa arab, salah seorang student kena bg satu mutiara kata cam pepatah arab la gitu..dah 4 orang lepas..ak minggu depan kut, mintak2 la kena ari rabu sbb ari ahad ade present skin takut ak yg jadi presenter nanti..byk nk kena study..
tp pepatah arab tu ak da sedia teks pon..mksudnye da cari la ape yg nk ditazkirahkan tu..tazkirah la sgt ak ni..bhahaha,..tp xslah mncuba kn,mne taw xjd ustazah pilihan jd mak pilihan pon jadi la untuk anak2 nnti..hehe,bg tazkirah tuk mereka..

Alhamdulillah, Allah permudahkan urusanku,,ade seorng hamba Allah yg baik hati sudi bg cadangan untuk ak bg mutiara kate ni bila tiba turn ak nanti iaitu :

من طلب العلي, سهر الليالي       

maksudnya : "barangsiapa yang inginkan ketinggian darjat di sisi Allah, maka hendaklah dia  
                       menghidupkan malam dengan ibadah "   

hah,tulah mutiara kata ak nanti..law nk lebih faham mksud dia.. sape nk kemuliaan kenalah berjaga malam...hmm cmtulah.

Berjaga malam or Qiammullail tu?? huhu..xsemua org boleh buat ni..errkk ak??ish2...
 ok lah..lets read...

Untuk pengetahuan semua or memang yang dah tahu, qiammullail bermaksud ibadat yang dilakukan pada malam hari, sebaik baiknya sepertiga malam. Antara ibadat dilakukan adalah solat sunat pada waktu malam atau lebih dikenali solat sunat tahajud, berdoa, berzikir dan membaca al-quran.
Itulah yang ak paham..nk dalil x? law nk dalil bukak lah Al- quran dalam (surah sajadah ayat 15-16 ) try la bukak law ade masa..huhu

Kawan-kawan, solat adalah rukun islam yang kedua dan merupakan tiang kepada agama dalam kehidupan harian seorang muslim. Apabila Nabi SAW mengibaratkan tiang adalah sesuatu binaan, maka dapatlah kite gmbarkan bhawa solat itu adalah ibdat agung dan penting yang perlu dilaksanakan setiap Muslim.

Dalam Hadis riwayat Abu Daud dan Al- Tirmizi ade mnyebut :
"Sesiapa yang berdoa kepadaku, nescaya ak akn makbulkanuntuknya, sesiapa yang meminta kepadaku nescaya aku akan memberikannya dan sesiapa yang memohon taubat kepadaku nescaya aku akan ampunkan dosanya."

Dan Nabi SAW juga bersabda yang bermaksud :
" Perkara tertinggi sesuatu urusan itu adalah islam dan tiangnya adalah solat" 

Ermm ape lagi ak nk cakap erk..cmni boleh x?

Sahabatku, jika rosak ibadat solat seseorang, maka akan rosak dan runtuhlah amalan ibadat yang lain sbb amalan lain diikat oleh tiang solat tersebut...faham x ni???hmm...try fahamlah..
Solatkan ibadat yang telah difardhukan kepada umat islam melalui peristiwa Isra' dan Mikra' iaitu pada 27 Rejab 18 bulan sebelum Nabi SAW berhijrah ke Madinah Al- Munawwarah (ingat x lagi peristiwa ni? )
Pernah x anda tertanya-tanya, sebelum peristiwa Isra' dan Mikra' , Nabi SAW dan sahabat pernah melakukan solat atau pun tidak? subhanaallah..jauh plak ak p fikir..

Kebanyakkan ulama' antaranya Imam Al - Syafie dalam kitab al -Umm menyatakan, sebelum difardhukan solat 5 waktu, ibadat solat telah difardhukan dalam bentuk solat malam atau dikenali sebagai solat tahajud. ALLAH telah berfirman dalam surah muzzammil ayat 1- 3 , untuk keterangan lanjut sila lah belek al quran yer =)

okeh..lumrah manusia, bila nk buat sesuatu mula la tanya ape fadhilatnya, ape rahsianya..tol x?
tipu la kalau x, sbb ak pon camtu..hoho,bkn ape kn,,semua benda yang kite buat mestilah nak yang dapat keredhaan allah kn..rahmat dri allah.. ..

Antara kelebihan kite bangun malam ialah..

1. Allah akan memakbulkan doa hambanNya.
2. Waktu yang paling sesuai untuk hamba yang tunduk memohon ampun dan taubat kapada ALLAH.
3. Waktu ini jugalah Allah SWT memperkenankan doa dan permintaan hambaNya. So,jomlah kite guna peluang ini untuk berinteraksi dengan Allah SWT. Time ni lah kite nk ceritakan segala kesedihan kita alami dalam kehidupan dan pohonlah petunjuk daripadaNya.
4.Jika kite melakukan dosa, maka pohonlah taubat dengan sebulat hati , semoga segala dosa yang kite lakukan sama ada dalam keadaan sedar mahupun tidak..diampunkan Allah...
5.Allah akan memudahkan kite menyerang jambatan siratulmustaqim.
6. Sentiasa mendapat keredhaan dan pengawasan dari ALLAH.

OKEH, kelebihan sudah..nk tahu secretnye x?..xnk tahu pon kena ambik tahu la yer,..haha
secret qiammullail ialah :

1. Menghidupkan dan membuka mata hati kita sebagaimana Nabi Ibrahim a.s menemui hakikat ketuhanan yang sebenar.
2. Dapat mendatangkan tumpuan atau kekusyukkan dalam beribadat..
3.Dapat muhasabah kekuatan diri..
4.Mewujudkan keikhlasan dan kejujuran dalam beramal.
5.Menghindari sifat riak kerana hanya melibatkan hubungan kita dengan Allah SWT sahaja.

Alhamdulillah..done!!!
rasa2 boleh x ak ckp cmni eh bila kena turn ak bg mutiara kate nt..boleh kut..kan..hmmm
insyaallah....Allah kan ade boleh tlg ak..yeah...
nk suh org bngun qiam..ak pon terqiam kat atas katil je..tp blh cuba bngun tuk qiam ni..
xpe..slow2 ..moga allah permudahkan niat kite yang bek...insyaallah..




*menaip sambil dengar lagu TUHAN BERIKANLAH AK CINTA ~





#hasil penulisan ROSHASILLA ATINA# ~

No comments: